Enkele voorbeelden van lopende projecten

Museum Catharijneconvent

Museum CatharijneconventFeest! Weet wat je viert is een educatief project, geïnitieerd door het museum en mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Van Baaren Stichting.

Ieder jaar is het Kerstmis, Suikerfeest, Chanouka en Sinterklaas. We gaan lekker eten en geven elkaar cadeautjes. Maar wat vieren we eigenlijk? Waar komen deze feesten vandaan en wat is hun betekenis?

Door interessante lesprogramma's in diverse musea in het land ontdekken kinderen zo de achtergrond en tradities van feesten aan de hand van echte kunstwerken, spelletjes en opdrachten. Daardoor ontdekken de kinderen meer over hun eigen achtergrond en die van een ander, waardoor meer begrip en nieuwsgierigheid wordt gecreëerd.

Museum voor 1 Dag: een unieke museumbeleving

Museum voor 1 DagMuseum Voor 1 Dag (sinds 2011) vormt samen met Vrijdag Museumdag (sinds 2009) het Utrechtse Museumproject.

Museum Voor 1 Dag is een bijzondere vorm van museumbezoek voor ouderen, die niet meer in staat zijn om zelf naar de musea toe te gaan. Een verhalenverteller brengt objecten en verhalen uit elf Utrechtse musea naar kwetsbare ouderen in de Utrechtse zorglocaties toe.

In het kader van Vrijdag Museumdag kunnen senioren uit Utrechtse wooncentra elke 2e en 4e vrijdag van de maand genieten van koffie, taart en een rondleiding in één van de Utrechtse musea. De senioren worden met busjes opgehaald bij hun wooncentrum, en vervolgens naar de musea in de Utrechtse binnenstad gereden.

Het Utrechtse Museumproject is in de afgelopen jaren erg succesvol gebleken zowel in Utrecht als daarbuiten. Dit samenwerkingsverband tussen Artekino (Angela Manders), AxionContinu en de Utrechtse musea wordt door de Van Baaren Stichting gefinancierd.

Al Amal - de eerste 1000 dagen van een kind

Al AmalVanaf 2014 ondersteunt de Van Baaren Stichting het project de eerste 1000 dagen van een kind. In dit project geeft Al Amal ondersteuning met vrijwilligers aan kwetsbare zwangere vrouwen (en de partner) met een migratieachtergrond. De ondersteuning duurt in principe 1000 dagen lang, tot en met het tweede levensjaar van het kind. Al Amal hoopt met dit project vroegtijdig bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van het kind. Het project is ontwikkeld in samenwerking met ABCD Studies uit Amsterdam. Doel is dat ouders handvatten krijgen op praktisch, sociaal en emotioneel gebied rond de zwangerschap, geboorte en de eerste twee levensjaren van het kind. In 2018 heeft het kabinet afgesproken om hier meer geld in te gaan investeren. Hiervoor is het programma ‘Een kansrijke start voor ieder kind’ opgezet. Al Amal is wat dat betreft al voorloper op dit thema en zal in 2019 samen met de gemeente Utrecht onderzoeken hoe dit project uit te breiden naar alle wijken in Utrecht.

Home Lopende projecten